• Sådan melder du dit barn ind i 0. klasse

Er dit barn født i 2017 eller tidligere, er det nu tid til indskrivning i 0. klasse med start til august 2023.

Læs mere om indskrivning, skoledistrikter og udskudt skolestart på Furesø Kommunes hjemmeside

Få generel information om skolestart og skolevalg på borger.dk

Vi glæder os til at byde dig og dit barn velkommen og er i fuld gang med forberedelserne.

En tryg skolestart for dig og dit barn

Overgangen fra børnehave til skole kan føles som en stor forandring for både børn og forældre. Der er mange nye ansigter, omgivelser og rutiner, man skal lære at kende.

På Hareskov skole ønsker vi at give både børn og forældre en tryg skolestart, og vi begynder forberedelserne allerede et år inden, dit barn har sin første skoledag.

Sådan sikrer vi den bedste skolestart for dit barn:

• Vi besøger alle børnehaverne i vores skoledistrikt, så børnene kan se, hvem vi er. Vi snakker lidt om, hvad en skole er, og hvad man laver hos os, og vi hører, hvad børnene selv tænker om at begynde i skole.

• Børnehaverne besøger os, så børnene kan se klasserummene, tjekke legepladserne ud og møde nogle af deres kommende lærere og skolekammerater.

• Vi inviterer til informationsmøde for forældre, når det er tid til at melde sit barn ind. Vi kalder det skoleindskrivning. Mødet holdes om efteråret og er kun for voksne. Her kan du møde lærere og pædagoger fra 0. klasse, vi fortæller om livet og hverdagen på skolen, og vi fortæller om vores arbejde med dit barns læring, trivsel og udvikling.

• Vi bor side om side med fritidsordningen (FFO), og vi arbejder tæt sammen om at skabe en tryg, overskuelig og alligevel afvekslende hverdag. En del af børnehavebørnene begynder i FFO i februar, og en anden del begynder i maj. Det giver både børn og voksne god tid til at besøge hinanden og lære hinanden at kende, inden den første skoledag midt i august.

• Vi har overleveringsmøder med pædagoger og ledere i børnehaverne, hvor vi taler om, hvordan vi kan hjælpe hvert enkelt barn med at få en tryg overgang til skolelivet.

• Vores dør er altid åben for børn og forældre, der ønsker en samtale eller gerne vil besøge skolen inden skolestart.

• Liv og læring i 0. klasse.

Sådan lærer dit barn at læse

På Hareskov Skole mødes de yngste elever hver dag i 30 minutter for at læse sammen med andre børn, der kan det samme, som de selv kan.

Metoden kaldes Guided Reading. Eleverne læser i små grupper med støtte fra en lærer eller pædagog, der guider dem gennem læsning og samtaler om bogens handling. Undervejs træner eleverne nogle enkle, effektive teknikker, der hjælper dem med at lære nye ord, at bygge små sætninger og til sidst at læse og forstå hele tekster.